fredag 18. april 2008

Queen! <3

Om gruppa og musikken:
Queen er et fantastisk britisk rockeband som herjet verden på 70-, 80- og litt 90-tallet. Bandet består av fire medlemmer; Freddie Mercury(vokalist), Brian May(gitar), Roger Taylor(trommer) og John Deacon(bass). De to mest omtalte av medlemmene er Freddie Mercury og Brian May. Queen har gitt ut utallige plater og samleplater. Den aller siste plata de ga ut var ”Made in heaven.” Freddie Mercury døde nemlig av aids 24. november 1991, og han skrev og spilte inn denne platen i sine siste dager. Noen av Queens mest kjente sanger er: ”Bohemian Rhapsody,” ”Killer queen,” ”We’ll rock you,” ”We are the champions” og ”Don’t stop me now.” Selv om Queen er et rockeband, så er det mye ”roligere” sanger enn andre rockegrupper. Jeg synes dette bandet er kjempebra, og jeg elsker sangene de har laget! Sangene, musikken og Freddie Mercurys stemme er utrolig bra og fengende. Skulle ønske bandet fortsatt eksisterte =)

Om coveret:
Jeg har valgt coveret på plata ”Made in heaven.” På coveret er det bilde av en mann som står og strekker seg opp mot himmelen. Han står på en kant, og har havet foran seg. Et utrolig vakkert bilde. Jeg synes dette coveret virkelig viser følelser. Det viser kampen Freddie Mercury har vært gjennom, og han på en måte strekker seg mot himmelen og sier ”Her kommer jeg.” På coveret har Freddie hånden som en knyttneve. Jeg tolker dette som at han er sterk, han har kjempet lenge og hardt. Han vet på en måte at han må si farvel, men er fornøyd med det han har oppnådd. Freddie tar på en måte farvel med alle sine fans. Coveret har noen dystre farger, som viser sorgen etter Freddies bortgang. Men samtidig har coveret en fin, blå og harmonisk farge. Jeg tror dette viser at selv om Freddie er borte, lever musikken han lagde for alltid i hjertene våre.

Passer coveret til musikken?
Ja, jeg mener coveret passer til musikken. Som jeg skrev i stad "handler" coveret om Freddie Mercurys død, og hans farvel. Dette gjør også sangene. Musikken er veldig sørgelig, i forhold til mange av de andre sangene Queen har laget. For eksempel: ”It’s a beautiful day,” ”Let me live,” og ”My life has been saved” er sanger hvor selve tittelen sier noe om situasjonen Freddie gikk igjennom. Tittelen ”Made in heaven” ble laget fordi denne plata ble gitt ut fire år etter at Freddie Mercury døde. Sangene er laget av han, og det var akkurat som om han hadde laget plata selv om han var død og i himmelen. Noe jeg synes er veldig imponerende er at Freddie Mercury spilte inn og skrev de fleste sangene på denne plata når han lå på dødsleie. Jeg synes denne plata er fantastisk!

Ingen kommentarer: